Cambridge Analytica, o firmă de consultantă politică care l-a ajutat pe președintele american Donald Trump în campania din 2016, a accesat în mod ilegal datele a 50 de milioane de utilizatori de Facebook.
Acestă acțiune a avut un impact masiv asupra Facebook-ului privind reputația platformei dar și încrederea. Insă dacă vorbim despre Cambridge Analytica nu putem spune același lucru privind antecedentele firmei care nu este la prima abatere.
În urma scandalului acțiunile Facebook-ului deja se află într-o scădere masivă. O primă analiză ne informează că au scăzut pe burse cu 7%, evaporând 40 miliarde de dolari din capitalizarea bursieră a platformei gigant.
Firmele implicate au afirmat că totul este legal, deoarece utilizatorii de la care urma să fie furnizate datele și-au dat acordul. În anul 2014 s-a început demararea procesului de colectare insă doar 270.000 de persoane și-au dat acordul. Cambridge Analytica a profitat de acesta ocazie și a accesat și datele prietenilor virtuali ai utilizatorilor implicați în acest proces ajungând la numărul 50 de milioane de date luate fără acordul nimănui.
Acest scandal iese la iveală doar cu câteva săptămani înainte de aplicarea directivei GDPR privind protecția datelor. Această va intra în vigoare pe data de 25 mai și prevede amenzi pentru periclitarea datelor utilizatorilor.
Însă dacă ne raportăm la acestă lege nu puntem afirma că Facebook-ul era pregătit pentru ea deoarce protectia datelor reprezentă un ghimpe pentru platformă. După cum putem vedea de-a lungul timpului atat autoritătile americane, cât și cele europene au cerut mai multe investigații privind practicile Facebook și modalitatea de protecție a datelor.
În urma scandalului putem pune că atât Facebook cât și Cambridge Analytica sunt înconjurați de procese și acuzații, astfel încât problema să fie reglementată și cei responsabili să fie trași la răspundere.
Lovitură după lovitură
Scandalul a dus deja la o investigație oficială din partea procuraturii din statul american Massachusetts. Și asta e una dintre micile piedici peste care cei de la Facebook trebuie să treacă, analizând și scăderea pe piață bursiera a platformei.
Acum un nou trend a ieșit la iveală fiind o nouă lovitură asupra Facebook-ului. Acest trend este reprezentat de o campanie numită #DeleteFacebook. Acțiunea a pornit după ce s-a aflat că Facebook nu are grijă de informațiile celor peste 2 miliarde de utilizatori ai săi.
Și nu am terminat incă, se pare că această campanie este sprijinită de nume semnificative precum Brian Acton, un cofondator al aplicației de mesagerie WhatsApp, după cum scrie The Guardian. Curios este că WhatsApp este detinută de către Facebook, care a plătit 22 de miliarde de dolari la preluarea acesteia, în anul 2014. Acton a părăsit WhatsApp la finele anului 2017. Acum, el a postat pe Twitter că este timpul ca oamenii să steargă Facebook.
Un alt nume ce se alătura este Elon Musk, antreprenorul bogat, care deține companii percum Tesla și Space X. Acesta a afirmat că nu era un adept al Facebook-ului și i-a fost ușor să își steargă conturile. Musk susține că Instagram-ul are mai multă credibilitate atât timp cât isi păstrează oarecum independența și de asemenea susține că este și mai sigur.
Efectele eliminării paginilor Facebook vor fi resimțite cel mai mult la nivelul corporațiilor, business-urilor, vânzărilor care au loc pe platforma gigantică deoarece postările sponsorizate de sistemul de plată nu vor mai fi eficiente.
Astfel trebuie găsită o soluție pentru dezvoltarea business-urilor, iar dacă privim spre celelalte platforme de social media putem vedea că numărul celor care vând sau promovează servicii pe Instagram a crescut constant, în paralel cu numărul de ,,business profiles”. Astăzi, existând un număr de 8 milioane de profiluri de afaceri pe această aplicație.
În concluzie trebuie să gândim eficient dacă vrem să nu pierdem ce am reușit să construim în luni sau poate chiar ani datorită acestui declin al Facebook-ului.